Hoeveel liter olijfolie produceert San Mauro per jaar?

Dat is ieder jaar verschillend. San Mauro werkt samen met olijfboeren uit de Sabijnse heuvels. De liters olijfolie die per jaar geproduceerd worden, zijn dus ondergeschikt aan hoeveel er geplukt wordt in de oogstmaand. En uiteraard, van wat voor kwaliteit die olijven zijn. Want alleen de beste olijven komen door de selectie. De kwaliteit is weer afhankelijk van hoe de weersomstandigheden zijn geweest en hoe de olijfbomen zijn verzorgd. Het houdt allemaal verband met elkaar. Ik heb op veel facetten van San Mauro grip, maar exact hoeveel olijfolie ik ga produceren, dat weet ik niet!

dansende olijvenIeder jaar is het dan ook weer reuze spannend om aan het eind van het jaar de balans op te maken; hoeveel olijven zijn er afgenomen en hoeveel olijfolie houden we daaraan over. Er zijn nog wel meer vragen waar ik niet direct een antwoord op heb. Bijvoorbeeld over hoeveel hectare land San Mauro beschikt. Maak ik een ruwe schatting van de hectares olijfgaarden van alle San Mauro boeren bij elkaar opgeteld of noem ik het oppervlakte van de Sabijnse heuvels? Met hoeveel boeren ik samenwerk? Over het algemeen heb ik een stuk of 15 vaste leveranciers, maar die moeten ieder jaar weer hun strepen verdienen. En wat als de olijfoogst ooit helemaal mislukt? Als niemand in de Sabijnse heuvels mij goede olijven kan bieden. Hoeveel hectares, boeren en liters olijfolie heb ik dan? In ieder geval geen Novolio San Mauro.

Leave a Reply

