Oogstbericht uit de Sabijnse heuvels

De tijd vliegt! In oktober had ik het gierend druk met alle activiteiten rond de introductie van het zusje van San Mauro en nu met de olijvenoogst. Tijdens de aceto balsamico festiviteiten heb ik mijn campagnebeeld met Jack Wouters gepresenteerd. Je weet wel die stevige acteur die je vaak op televisie tegenkomt. Hij houdt van echt lekker eten en daarom heb ik hem weten te strikken voor een foto. Van die fotoshoot hebben we een kort filmpje gemaakt. Echt waanzinnig leuk! Klik hier voor de “The Making of”.

San Mauro Aceto Balsamico di Mosto Cotto

Ik ben nu al weer drie weken in Italië voor de olijvenoogst. Dit is mijn 6e oogstjaar en dan weet je dat het ene jaar beter is dan het andere. Waarom? Het weer? Ja en nee. Het weer speelt zeker een rol, maar niet alleen. Je hebt boeren die serieus werken, boeren die het niet zo nauw nemen en boeren die risico’s nemen. Je neemt bijvoorbeeld een risico als je de olijfvlieg niet serieus neemt. “La Mosca” heeft hier en daar ongenadig hard toegeslagen. Gelukkig heb ik voldoende boeren aan mij weten te binden die weten wat ze doen en die geen risico’s nemen en daarom altijd super kwaliteit leveren. Mijn beste vriend, boer Renzi, heeft ‘trappole’ in de bomen gehangen: gele plaatjes met vrouwelijke hormonen waar mannelijke vliegen op af komen. Uiteraard met desastreuze gevolgen voor de mannetjes…., maar mijn olijfjes blijven ongedeerd.

En wat kan ik dan steeds weer genieten van de verse olie die ik op een geroosterd broodje met tomaat giet!

Leave a Reply

